فنان مصري يهاجم إعلاميي المعارضة.. هكذا وصفهم (شاهد)

ذكر الفنان المصري شريف منير إنه يتابع باستمرار الفضائيات المصرية التي تبث من الخارج محذرا المذيعين ومقدمي البرامج بتلك الفضائيات من التشكيك في الجيش المصري.

 

وطلب خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي أسامة كمال على فضائية "دي إم سي" من المذيعين أن "يتكسفوا على دمهم" بحسب تعبيره مضيفا: "إن غدا لناظره قريب وأنتم جايين جايين وهاكون في استقبالكم".

 

وعندما سأله كمال عن سبب متابعته لقنوات المعارضة في الخارج ذكر منير: "الناس اللي بره أنا متابعهم وبتفرج عليهم يوميا من باب أعرف عدوك واتفرج على الوهم اللي عايشين فيه والمذيعين دول مش مقتنعين باللي بيقولوه لكن هما بيحاولوا يحللوا اللقمة".

 

وأردف: "واحد منهم بيتصل بالنجوع والكفور على أساس إن النجوع معاهم تليفونات دولية وبيسألهم تفتكروا حركة الجيش مقاومة للإرهاب ولا عشان الانتخابات فأنا بقوله اتكسف على دمك وانت بتكلم مصري وبتشكك في جيشك".

 

ووصف منير قنوات المعارضة بـ"محطات الخونة" قائلا: "اللي يسمع صوت فيه إحباط وقتل للعزيمة يا يفوق يا يخرس ومايتسمعش حسّه وإللي بيشوف محطات الخونة إللي بيهجموا مصر من بلاد هما خدّامين وعبيد ليها يقفلها ومايسمعلهومش".

 

وتابع: "لازم يبقوا عارفين إن كلامهم مالوش أي تأثير كلام فارغ هوا وهما جايين جايين وبقولهم إن غدا لناظره قريب فوق ما تتخيلوا ناموا واحلموا بكابوس اليوم إللي هتيجوا فيه للبلد إللي أهنتوها وأهنتوا جيشها وشعبها الوطني المحترم وتحيا مصر ويحيا جيشها وشعبها".

 

ويأتي هجوم منير في سياق حملات تشهير أعدها النظام المصري بحق الإعلاميين والمعارضين والفضائيات العاملة في تركيا لمنع أي تشويش أو إعلام معارض أو ناقد خلال الفترة التي تسبق الانتخابات الرئاسية المقبلة. 

 

وبحسب مصدر خاص لـ"صحيفة كل أخبارك" فإن النظام بدأ التحضير لهذه الحملة بعد بث التسريبات التي تكشف كيفية سيطرة جهاز المخابرات الحربية بشكل شبه تام على الإعلام المصري الداخلي وتحييد أي تأثير لجهاز المخابرات العامة عليه وإقالة مديره خالد فوزي.

 

اقرأ أيضا: مصدر لـ"صحيفة كل أخبارك": السيسي يعد حملة تشهير ضد فضائيات بتركيا

وفي تعليقه على الحملة العسكرية التي يشنها الجيش في سيناء ذكر: "دي مش أخبار دي احتفالية وفرح وأنا مبسوط جدا من القرار اللي اتخذ ده وسيادة الريس ذكر قدامكم ثلاث أشهر والدنيا تفضى وتنضف فالناس رايحة تنضف". 

 

 

وذكر منير في تصريحات سابقه لإحدى الصحف الإليكترونية المحلية: "اللي باع بلده واداها ضهره ومشي هتدفع الفاتورة هتدفعها عاجلا أم آجلا مع أهلك وأولادك أنت بتشتغل في الحتة الفلانية وبتشتم وتخبط هيفضل شكلك قدام ولادك وحش اتكشف إنك جاسوس وبتورد معلومات في النهاية مزبلة التاريخ وتولع والبلد تعبانة واحنا تعبانين لكن مش هنسيبها".

 

و"شريف أحمد منير" ممثل مصري من مواليد عام 1959 بالمنصورة وتخرج في قسم التمثيل بالمعهد العالي للفنون المسرحية وعمل في التلفزيون وكانت بدايته في مسلسل "رحلة المليون" ثم قدم العشرات من الأفلام والمسلسلات والمسرحيات وعرف بتأييده لنظام الانقلاب العسكري في مصر.

المصدر : عربي 21